Elementor är ett WordPress-verktyg som används för att skapa professionella webbsidor. Det ger användarna möjlighet att enkelt bygga och redigera webbsidor utan att behöva koda. Det har en intuitiv drag-and-drop-gränssnitt som är enkelt att använda, även för nybörjare. Elementor har också många förinstallerade mallar och widgets som kan användas för att snabbt skapa olika sidosektioner och funktioner. Verktyget är också mobilvänligt och kan användas för att skapa responsiva webbsidor.
Det är många webbhotell påstår att de är snabbaste men stämmer det verkligen? Vi ville ta reda på hur det stod till och lät därför ett oberoende benchmarkverktyg att kontrollera detta. Och svaret vi fick visar att vår mångåriga utveckling av egenutvecklade serversystem inte var förgäves. Vi är den absolut snabbaste av de testade!
Låt oss titta närmare på vad testet visar och speciellt på de två av viktigaste parametrarna. TTFB, tiden det tar för den första databyten att nå webbläsaren samt tiden den tar att ladda hela hemsidan. Ju kortare tid desto fortare laddas din hemsida.
Time to First Byte (TTFB) | Fully Loaded Time | |
---|---|---|
Webbkonsulterna | 57 ms | 357 ms |
Oderland | 193 ms | 411 ms |
Loopia | 336 ms | 763 ms |
One | 92 ms | 477 ms |
Simply | 139 ms | 400 ms |
För att analysera prestandan på en webbplats att använde vi GTmetrix som är ett välkänt och vedertaget benchmarkingverktyg för webbplatser. GTmetrix använder i botten ett mätverktyg som heter av Lighthouse som utvecklats av Google.
Så här gick testet till:
Det beror på att vi ytterst målmedvetet under flera år byggt om och förfinat vår infrastruktur från grunden för att uppnå de absolut snabbaste hastigheterna och den kortaste latensen.
Vi har nu fullständig kontroll på samtliga delar i servermiljö, från egen datahall med noggrant utvald hårdvara med de bästa komponenterna till avancerad egenutvecklad mjukvara. Det gör att vi nu har vår egna helt unika molnbaserad serverplattform som både är miljövänlig, kostnadseffektiv och alldeles otroligt snabb vilket ger oss en unik fördel jämfört med många andra webbhotell.
För att ge ett professionellt intryck och kommunicera effektivt med dina kontakter, är det viktigt att ha en egen e-postadress under din domän. Skapa en ny e-postadress enkelt genom att följa dessa enkla steg:
Gå till vår kontrollpanel under https://www.wk.se och logga in med ditt kundlogin. Har du glömt ditt lösenord kan du begära ett nytt genom att klicka på "glömt lösenord".
I kontrollpanelen, klicka på "E-post" och sedan på "Skapa en ny e-postadress".
Tryck sedan på "Lägg till" Klart.
Nu behöver du lägga till din nya e-postadress i ditt mailprogram, eller använda vår webmail för att kolla mailen.
För att kolla e-posten så kan du antigen använda vår webmail eller ett e-postprogram. Nedan hittar du guider för de vanligaste:
Mobil och surfplatta
Mac
Windows
I den här guiden visar vi dig hur du lägger till ditt e-postkonto i appen E-post på din iPhone eller iPad.
1. Gå till Inställningar, välj E-post och tryck sedan på Konton.
2. Tryck på Lägg till konto, välj Annat och sedan på Lägg till konto.
3. Fyll i följande uppgifter:
Tryck Nästa.
4. Välj IMAP och fyll sedan i följande uppgifter:
Server för inkommande e-post:
Server för utgående e-post:
Klicka på Nästa och sedan Spara. Klart!
I den här guiden visar vi dig hur du lägger till ditt e-postkonto i appen Gmail på din telefon eller surfplatta
1. Starta appen Gmail. En installationsguide startar automatiskt. Om inte, tryck på menyikonen (tre sträck) upp till vänster på skärmen och välj Inställningar.
2. Tryck på Lägg till ett konto
2 Välj Övrigt.
3. Fyll i din e-postadress och tryck Nästa.
4. Välj IMAP.
6. Fyll i ditt lösenord och tryck Nästa.
7. Fyll i följande uppgifter under Inkommande serverinställningar:
Klicka på Nästa
8. Fyll sedan i följande uppgifter under Utgående serverinställningar:
Klicka på Nästa
9. Behåll de inställningarna som är ikryssade och klicka på Nästa.
10. Fyll i följande uppgifter:
Klicka på Nästa. Klart!
I den här guiden visar vi dig hur du lägger till ditt e-postkonto i Mail på din Mac-dator
1. Starta programmet Mail. En installationsguide startar automatiskt. Om inte, klicka på Mail i menyn och välj Lägg till konto
2. Klicka på Annat Mail-konto och sedan på Fortsätt.
3. Fyll i följande uppgifter:
Klicka på Logga in.
4. Fyll sedan i följande uppgifter:
Klicka på Logga in. Klart!
I den här guiden visar vi dig hur du lägger till ditt e-postkonto i programmet Outlook på din PC-dator
1. Starta programmet Outlook. En installationsguide startar automatiskt. Om inte, klicka på Arkiv i menyn och välj Lägg till konto.
2. Fyll i din e-postadress och klicka på Anslut.
3. Klicka på IMAP.
4. Fyll sedan i följande uppgifter under Inkommande e-post:
Och fyll i följande uppgifter under Utgående e-post.
Klicka på Nästa.
5. Fyll i ditt lösenord och klicka på Anslut.
6. Klicka på Klar. För att konfigurera en telefon, se följande guider för Iphone och Android.
DNS står för Domain Name System och används för att dirigera trafiken till en domän, eller delar av den. Du kan hantera dina DNS-inställningarna i kontrollpanelen under menyn DNS. DNS kan jämföras med en telefonbok/telefonkatalog där man slår upp och kollar vart ett visst namn har för telenummer. Samma gäller för dns, man slår upp ett namn och får fram ett IP-nummer som t ex hemsidan bor på som man sedan besöker.
I DNS kan man alltså specificera vart i världen e-post, hemsidor och servrar finns. Man kan lägga till dubbla rader för att då redundans mellan 2 servrar, man kan styra så en besökare från en viss kontinent hamnar på den närmare servern med mera.
Ett domännamn delas upp i olika nivåer separerade av punkter. Tar man som exempel www.wk.se så är www en underdomän, och wk är ett huvuddomän och .se är toppdomän (tld) . Huvuddomän och toppdomän tillsammans är det man i vanligt tal kallar ett domännamn.