Webbkonsulterna Webbhotell




Vanliga frågor

Det dyker alltid upp frågor. Här har vi samlat några av de vanligaste. Är det något som saknas? Ta en titt i vår globala kunskapsbank under menyn Kundtjänst.
Vanliga frågor


Fråga

Fråga

  - Konfigurera - Android (Generell)

Svar

Svar

  Följande guide visar dig hur du ställer in det inbyggda e-postprogrammet på din Androidenhet. Vissa små skillnader i utseendet kan förekomma mellan olika telefonfabrikat och androidversioner men det bör inte påverka förståelsen av denna guide nämnvärt.

Steg 1
Starta e-postprogrammet via menyn "Alla program". Tryck sedan på meny-knappen och välj sedan "Mer" och "Nytt konto". Fyll i e-postadress och lösenord.




Steg 2
Välj alternativet POP3. Fyll sedan i användarnamn (e-postadressen), ditt lösenord och adressen för POP3 server




Steg 3
Fyll i adressen för utgående server och port "2525". Klicka sedan för att kontot kräver inloggning och ange samma användarnamn (e-postadressen) och lösenord som för inkommande e-post






Fråga

Fråga

  - Allmänt - Vart administrerar jag mina e-postadresser?

Svar

Svar

  Adressen till kontrollpanelen där du kan lägga till och ta bort e-postadresser är https://my.wk.se/ (Logga in med din e-postadress som du har satt som administrativ)

Fråga

Fråga

  - Allmänt - Hur kan jag kontrollera e-posten på 2 datorer samtidigt?

Svar

Svar

  Om du har en bärbar eller en hemmadator samtidigt som du kontrollerar e-posten på jobbet så behöver du ställa in ditt e-postprogram så att du får alla e-post på båda datorerna. Den bästa lösningen är att lägga upp 2 st konton, en för varje dator och vidarebefordra inkommande e-post till båda dessa 2 konton. Alternativt så kan du använda vår webbaserade e-post.

Fråga

Fråga

  - Allmänt - Vart aktiverar jag autosvar meddelanden?

Svar

Svar

  1. Gå till https://webmail.wk.se
2. Logga in på ditt e-postkonto och klicka dig fram till Inställningar och sedan Autosvar.


Fråga

Fråga

  - Allmänt - Får ett felmeddelande om quota

Svar

Svar

  Detta händer när din e-postlåda inte kan ta mot e-post då den totala storleken på e-postlådan kommer att överskridas på servern. E-post som inte får plats skickas därför tillbaka till avsändaren som får meddelande om detta. När du har tömt brevlådan ber du avsändaren skicka brevet på nytt.

Det brukar finnas 3 anledningar till att det blir fullt.

1. Felinställt e-postprogram
Om man kollar e-posten från flera enheter (exempelvis en dator och en mobil) så behöver man ha e-postprogrammet inställt att lämna en kopia på servern om man kör POP3 för att alla enheter ska få mailet. Gör man det är det viktigt att också klicka för att kopian ska tas bort efter exempelvis 14 dagar, annars blir det snabbt fullt. Lämpligt är också att klicka för att borttagna mail raderas direkt från servern.

2. Användning av IMAP eller webbaserad e-post där allting lagras hos oss.
E-posten lagras hos oss på servern vilket gör att det lätt blir fullt. Se till att ofta rensa så att detta inte sker. Även e-post i andra mappar som skickat och utkast räknas så glöm inte dessa.

3. Någon skickar e-post som är större än tillåten max storlek.
Om du skickar e-post med 10 MB bifogad fil så kommer det fram i dubbla storleken. Så i praktiken kan en kund som har 100MB brevlåda max ta emot e-post på 50MB innan han måste tömma kontot. Större filer ska inte skickas via e-post utan det finns andra vägar för detta. T ex FTP. Om du ofta får stora filer så kan du kontakta oss för att öka storleken på din brevlåda.

Så löser du full maillåda

Logga in på din e-postadress på webmail.wk.se » och rensa. Håll in Ctrl eller Shift för att ta bort flera mail i taget. Under "Inställningar" -> "Hantering av meddelanden" -> "Rader per sida" -> kan du välja att se upp till 200 mail i taget. Vanliga mail med enbart text tar nästan ingen plats. För snabbast och störst effekt sorterar du mailen i storleksordning och tar bort stora mail med bifogade filer först.

IMAP
Kör du kontotyp IMAP i ditt e-postprogram försvinner mailen från mailservern när du tar bort mailen i ditt e-postprogram.

POP
Kör du kontotyp POP behöver du ställa in att det lämnas en kopia av meddelandet på servern i t. ex 14 dagar. Du kan även ställa in att mailet ska tas bort direkt från mailservern när du laddar ner det till ditt e-postprogram eller att mailet tas bort från servern när du tar bort meddelandet i ditt e-postprogram.

Fråga

Fråga

  - Konfigurera - Android (Samsung 4.1.2 och 4.4.2)

Svar

Svar

  För att komma igång med e-postprogrammet i din Android behöver du konfigurera ditt e-postkonto i telefonen. Här följer en guide som utförligt förklarar steg för steg hur du kan få e-posten i telefonen att fungera. Bilderna visar två olia android versioner, Samsung Galaxy S2 androidversion 4.1.2 och Samsung Galaxy S5 androidversion 4.4.2. Även om du har en annan version av Android eller ett annat märke på telefonen så ser installationen snarlik ut.


Steg 1
Du startar e-postprogrammet i din telefon genom att gå in i program och leta upp programmet E-post.


Steg 2
När du har startat programmet får du fylla i den e-posten som du ska läggas till och även fylla i lösenordet. Klicka sedan på "Nästa".


Steg 3
I nästa steg väljer du vilken typ av konto det ska vara och vi rekomenderar att du väljer POP. Klicka på nästa.


Steg 4
I detta steg ska du välja Inställningar för server för inkommande e-post. Användarnamn ska vara din e-postadress och fyll i ditt lösenord igen. POP3-servern ska vara pop.wk.se. Säkerhetstyp=ingen. Port=110. Radera e-post från servern=aldrig. Om e-posten aldrig tas bort från servern kan utrymmet bli fullt efter ett tag om du tar emot mycket e-post och stora filer, så tänk på att rensa regelbundet eller ställa in så att e-post tas bort från servern efter visst antal dagar. Klicka på nästa.


Steg 5
Här ställer du in inställningar för utgående e-post. SMTP-servern ska vara smtp.mittdomännamn.se. Säkerhetstyp=ingen. Port 2525. Klicka i kräv inloggning och även här ska du fylla i din e-postadress där det står användarnamn och också ditt lösenord igen. Klicka på nästa.


Steg 6
Här ställer du in hur ofta telefonen ska kontrollera självmant om det har kommit någon e-post och om du ska få en notis om det. Klicka på nästa.


Steg 7
Nu ska ditt e-postkonto vara tillagt i telefonen och fungera. I detta steg väljer du vad kontot ska heta i telefonen, förslagsvis din e-postadress. Du väljer också vilket namn som ska stå som avsändare, förslagsvis ditt namn. Klicka på klar.




Fråga

Fråga

  - Konfigurera - Microsoft Outlook 2016

Svar

Svar

  Steg 1
Start e-postprogrammet Microsoft Outlook 2016 och klicka på "Arkiv". Välj sedan lägg till nytt konto. Ska du redigera ett befintligt konto se "Steg 5".

Steg 2
Fyll i din e-postadress och kryssa i manuel konfiguration.





Steg 3
Välj POP.





Steg 4
Fyll i ditt lösenord och klicka på anslut. Sedan är konfiguartionen klar.





Steg 5
Behöver du göra några justeringar till inkommande- och utgående e-postserver ska du klicka på "Reparera". Ska du ändra hur länge en kopia av meddelande ska sparas på servern klickar du på "Ändra".




Fråga

Fråga

  - Konfigurera - iPhone / iPad (IOS 12)

Svar

Svar

  För IMAP se längre ner

Steg 1
Gå in i telefonens inställningar.

iphonex_1



Steg 2
Klicka på "Lägg till konto". Klicka på ditt konto istället om du ska redigera ett befintligt konto och hoppa till steg 9.

iphonex_2



Steg 3
Välj annat.

iphonex_3



Steg 4
Välj "Lägg till E-postkonto".

iphonex_4



Steg 5
Fyll i dina uppgifter och e-postadressen samt lösenord du försöker lägga till.

iphonex_5



Steg 6
Välj POP och fyll i enligt bilden. Fyll i exakt lika enligt bilden även om du väljer IMAP.

iphonex_6



Steg 7
När den har verifierat klar väljer du "Ja" på frågan om att ställa in utan SSL.

iphonex_7



Steg 8
Klicka in på ditt konto igen.

iphonex_8



Steg 9
Välj "SMTP".

iphonex_9



Steg 10
Fyll i enligt bilden och klicka på spara.

iphonex_10



Steg 11
Välj "Primär server".

iphonex_11



Steg 12
Komplettera enligt bilden.

iphonex_12



IMAP

Steg 1
Gå in i telefonens inställningar.

iphonex_1



Steg 2
Klicka på "Lägg till konto". Klicka på ditt konto istället om du ska redigera ett befintligt konto och hoppa till steg 9.

iphonex_2



Steg 3
Välj annat.

iphonex_3



Steg 4
Välj "Lägg till E-postkonto".

iphonex_4



Steg 5
Fyll i dina uppgifter och e-postadressen samt lösenord du försöker lägga till.

iphonex_5



Steg 6
Välj IMAP och fyll i enligt bilden.

iphonex_6



Steg 7
Klicka in på ditt konto igen.

iphonex_8



Steg 8
Välj "Avancerat".

iphonex_9



Steg 9
Fyll i INBOX där det står Prefix för IMAP-sökväg.

iphonex_10





Fråga

Fråga

  - Konfigurera - Microsoft Outlook i mobilen

Svar

Svar

  Steg 1
Start appen ”Outlook” i mobilen och Klicka på menysymbolen. iphonex_1



Steg 2
Tryck på "kugghjulet".

iphonex_1



Steg 3
Tryck på "Lägg till konto".

iphonex_1



Steg 4
Tryck på lägg till e-postkonto.

iphonex_1



Steg 5
Fyll i din e-postadress och gå vidare.

iphonex_1



Steg 6
Innan Outlook har verifierat dyker det upp manuell konfiguration. Tryck på den eller vänta och klicka på "Fortsätt >".

iphonex_1



Steg 7
Om den automatiskt har valt exchange behöver du klicka på "Frågetecknet" och välja "Ändra kontoleverantör" och välja IMAP.

iphonex_1



iphonex_1



iphonex_1



Steg 8
Fyll i namn och beskrivning samt lika som på bilden fast du byter ut din@epost.se mot din e-postadress. Se till att även kryssa i avancerade alternativ

iphonex_1





Fråga

Fråga

  - Konfigurera - Apple Mail (Lion)

Svar

Svar

  Starta Mail på din dator. Är det första gången programmet startas kommer installationsguiden igång av sig själv annars väljer du menyn mail och går vidare till inställningar.


Steg 1
Fyll i dina uppgifter och klicka på Fortsätt.



Steg 2
Välj kontotyp POP, fyll i server för inkommande e-post och skriv in din e-postadress och lösenord. Klicka vidare på Fortsätt.



Steg 3
Kryssa inte för SSL/Anslut utan SSL och använd lösenord som autentisering. Klicka vidare på Fortsätt.



Steg 4
Fyll i något lämpligt under beskrivning som t ex. smtp-server eller något annat som passar och under server för utgående e-post kan du antingen fylla i din internetleverantörs smtp-server eller smtp.mindomän.se.(byt ut mindomän.se mot den domänen du har) Vill du använda SSL för utgående e-post behöver du fylla i smtp.wk.se i raden server för utgående e-post. Kryssa för ”använd bara den här servern” om du bara använder detta mailkonto i mailprogrammet och ”använd autentisering” samt fyll i din e-postadress och lösenord. Klicka på Fortsätt.



Steg 5
Kryssa inte för SSL/Anslut utan SSL och använd lösenord som autentisering. Ska du använda SSL för utgående server behöver du i förra bilden ha smtp.wk.se ifyllt för utgående server. Klicka vidare på Fortsätt.



Steg 6
Detta är nu din kontoinformation, ser allt ok ut? tryck på skapa. Om det inte funkar behöver göra några fler inställningar. Se utgående server-inställningar och avancerade inställningar.



Utgående server-inställningar
Gå in i menyn Mail och välj Inställningar. Klicka på fliken konton längst upp. Klicka på rullistan nere vid server, utgående e-post och klicka på redigera SMTP-serverlista..



Avancerade inställningar utgående e-post
Välj den avancerade fliken i mitten till höger, klicka i anpassad port och välj port 2525, använd inte SSL och välj lösenord som autentisering samt fyll i e-postadressen och lösenordet. Klicka på OK och stäng ner Kontoinställningarna. Nu borde allt vara klart och din mail ska vara fullt fungerande.






Webbkonsulterna Webbhotellet. Snabbt och smidigt. Här får du ett riktigt bra webbhotell till ett lågt pris. Snabbt och smidigt! Rating: 5
Start | Om oss | Domän | Webbhotell | Egen server | Webbutveckling | Kundtjänst | Beställ | Om webbplatsen | Sitemap
Copyright © 1996 - 2019 Webbkonsulterna AB. Alla rättigheter är reserverade. Alla priser är exkl. moms där inte annat anges.
Din ip-address är: 3.226.243.10